تفسیری جالب از مراسم تنفیذ : شکاف حکومت کامل شد

یک تفسیر موجز و مختصر ولی با توجه به همه جنبه های مراسم مفتضح دیروز . به نقل از روز آنلاین ، لیلا طیری :

مراسم تنفیذ محمود احمدی نژاد، رئیس جمهور برآمده از کودتای انتخاباتی، دیروز در حالی در حسینیه امام خمینی تهران برگزار شد که برای اولین بار در تاریخ جمهوری اسلامی، شمار کثیری از مقامات بلند پایه این نظام حاضر به شرکت در آن نشدند.

صدا و سیمای جمهوری اسلامی از ساعت ها قبل و خبرگزاریهای دولتی ایرنا و فارس پیش از آن اعلام کرده بودند مراسم تنفیذ احمدی نژاد از سوی آیت الله خامنه ای، همچون سالهای قبل به صورت مستقیم از صدا و سیما پخش خواهد شد؛ اما برخلاف رویه دوره های قبل و برای نخستین بار، این مراسم به صورت مستقیم از سیمای جمهوری اسلامی پخش نشد و تا ساعت ها هیچ خبر، تصویر و فیلمی از این مراسم منتشر نشد .

عدم حضور مقامات بلند پایه نظام چنان مشهود بود که خبرگزاری دولتی ایرنا ناچار شد در اولین خبرهای ارسالی از این مراسم که دقیقا 3 ساعت بعد از شروع مراسم، پخش شد از عکس های دوره قبل تنفیذ ریاست جمهوری به جای عکس های تنفیذ دیروزاستفاده کند.

این تنها «گاف» خبرگزاری دولت نبود؛ ایرنا در خبر مربوط به تنفیذ هم از فرط به هم ریختگی خبر داد که «مقام معظم رهبری در مراسم تنفیذ احمدی نژاد شرکت کرد»! این خبر ساعتی بعد از خروجی این خبرگزاری برداشته شد.

بزرگانی که نیامدند

در حالیکه سید حسن خمینی از روزها قبل و برای خلاصی از فشارهایی که برای شرکت در مراسم تنفیذ به او وارد می شد، ایران را ترک کرده بود، هیچ یک از اعضای خانواده آیت الله خمینی نیز در حسینیه امام خمینی حضور نیافتند. هاشمی رفسنجانی، رئیس مجلس خبرگان رهبری و رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام هم با سفر به کرمان، حاضر به شرکت در مراسم نشد و در غیاب او احمد جنتی، دبیر شورای نگهبان بر جایگاه همیشگی او نشست.

سید محمد خاتمی، میرحسین موسوی و مهدی کروبی هم همان طور که پیش از آن اعلام کرده بودند، در مراسم شرکت نکردند. آنها بارها گفته اند دولت احمدی نژاد را به رسمیت نمی شناسند و رئیس جمهور برآمده از کودتای انتخاباتی مشروعیت ندارد.

گرچه عدم حضور این شخصیت ها در مراسم تنفیذ رئیس جمهور برآمده از تقلب، قابل پیش بینی بود اما عدم حضور چهره های شاخص مجلس خبرگان رهبری و برخی دیگر از شخصیت های سیاسی و نمایندگان مجلس، مفهوم دیگری به مراسم تنفیذ بخشید. امینی، جوادی آملی، واعظ طبسی، رضا استادی، هاشم‌زاده هریسی، حسن روحانی، دستغیب، علی رازینی و طاهری خرم‌آبادی، از اعضای مجلس خبرگان رهبری، در مراسم دیروز حضور نیافتند. یکی از اعضای مجلس خبرگان رهبری که در مراسم دیروز شرکت نکرده بود، به روز گفت که «به عنوان اعتراض به نوع برخورد با مردم معترض به نتیجه انتخابات و کشته شدن جوانان مردم در راهپیمایی های مسالمت آمیز و بازداشتگاهها از حضور در مراسم تنفیذ خودداری» کرده است.

به گفته این عضو مجلس خبرگان رهبری «اعضای این مجلس به شدت نسبت به رویه طی شده از روز انتخابات تاکنون، انتقاد دارند و و تعدادی از آنان یک روز قبل از تنفیذ، عدم شرکت خود در مراسم را به رئیس دفتر آیت الله خامنه ای اطلاع داده بودند».

عدم شرکت چهره های شاخص مجلس خبرگان رهبری در مراسم دیروز در حالی صورت گرفت که پیش از این نامه ای بدون اسم و امضا و با عنوان کلی مجلس خبرگان در حمایت از آیت الله خامنه ای منتشر شده بود؛ نامه ای که اعتراض برخی از نمایندگان این مجلس را به همراه داشت و به طور مشخص هاشم زاده هریسی، نماینده آذربایجان شرقی در این مجلس، ضمن مصاحبه ای آن را زیر سوال برد.

آنهایی که آمدند

تفاوت عکس های منتشره از سالهای قبل با این دوره از مراسم تنفیذ به خوبی نشانگر تحریم این مراسم از سوی مقامات نظام بود. در عکس های دوره های پیش در جایگاه ویژه کنار آیت الله خامنه ای، جایی برای نشستن پیدا نمی شد اما در این دوره فقط هاشمی شاهرودی که چند روز دیگر با قوه قضائیه وداع خواهد کرد به اتفاق علی لاریجانی، رئیس مجلس شورای اسلامی حضور داشتند. احمد جنتی نیز که بخشی از تحریم مراسم دیروز حاصل عملکرد او در شورای نگهبان است در این جایگاه بر جای هاشمی رفسنجانی تکیه زد.

گزارش ها از حضور مجتبی خامنه ای نیز حکایت دارد و عکسی از شرکت او در این مراسم در سایت های اینترنتی منتشر شده است. مجتبی خامنه ای ، پسر آیت اله خامنه ای و داماد غلامعلی حداد عادل است که گفته می شود خود را برای جانشینی آیت الله خامنه ای آماده می کند؛ به همین دلیل است که مردم در تظاهرات دیروز ـ پس از برگزاری مراسم تنفیذـ هم شعار دادند: «مجتبی، محتبی، بمیری، رهبری رو نبینی».

عکس ها و تصاویر منتشره همچنین حکایت از حضور گسترده فرماندهان سپاه و معدودی از نمایندگان سفارت خانه های خارجی دارد؛ هر چند بیشتر تصاویر از پشت گرفته شده وتشخیص چهره های نمایندگان سفارت خانه های خارجی آسان نیست.

از چهره های سیاسی  مصطفی کواکبیان، قالیباف ، عسگراولادی، جاسبی، نهاوندیان، دانش جعفری به اتفاق محمدرضا باهنر، حدادعادل، کوچک‌زاده، احمدتوکلی ، کوهکن و ابوترابی‌فرد، نمایندگان اصولگرای مجلس حضور داشتند. محسنی اژه‌ای و صفار هرندی دو وزیر معزول احمدی‌نژاد نیز در این مراسم کنار یکدیگر نشسته بودند. حضور مصباح یزدی، حاج منصور ارضی و حسین شریعتمداری در این مراسم هم توجه زیادی را جلب کرد.

اسفندیار رحیم مشایی، که با دستور آیت الله خامنه ای ناچار از استعفا از مقام معاون اولی احمدی نژاد شد، همراه پدر داماد و داماد احمدی‌نژاد از دیگر حاضران در مراسم بودند.

چند چهره تلویزیونی و ورزشکار

اما در این میان و در حالیکه عدم حضور بزرگان نظام در مراسم تنفیذ احمدی نژاد، مراسم را به شدت زیر سوال برده بود، حضور برخی چهره های تلویزیونی و ورزشی، واکنش های متفاوتی را بین مردم برانگیخت. افشین قطبی ، مایلی کهن، علی کفاشیان، محمدرضا ساکت، مهدی تاج، حسین رضازاده ، محمود خسروی وفا از ورزشکاران و محمدرضا شریفی‌نیا، جهانگیر الماسی، مجید مظفری، احمد نجفی، سیروس مقدم، مسعود ده نمکی ، داریوش فرضیایی (عمو پورنگ)محمد صالح علا،  فرج الله سلحشور، جمال شورجه، آرش مجيدي، فرزاد جمشيدي، رضا پور حسین  و اقبال واحدی از بازیگران و مجریان صدا و سیما از کسانی بودند که دیروز به حسینیه امام خمینی رفتند تا در مراسمی شرکت کنند که اکثریت مردم ایران به همراه بزرگان نظام آن را تحریم کرده بودند.دقایقی بعد از اتمام این جلسه، کاربران زیادی در فیس بوک، به انتقاد از این افراد پرداختند و نوشتند: آنان حتی از روی اعتقاد هم این کار را نکردند!

حضور محسن رضایی در مراسم تنفیذ

محسن رضایی، کاندیدای معترض به نتیجه انتخابات هم در مراسم دیروز حضور داشت؛ هر چند امیدوار رضایی، برادر او اعلام کرده بود وی «شركت در مراسم تنفيذ ریاست‌جمهوری را احترام به رهبري میداند، نه تأييد احمدي‌نژاد.»

امیدوار رضایی گفته بود: اين مسأله به اين معنا نيست كه رضايي نسبت به انتخابات اعتراضي نداشته و به رخدادهای پس از انتخابات نقدي نداشته باشد. چنانچه وي بر این باور است، در شرايط كنوني كشور، پيگيري مطالبات مردم و حفظ وحدت و آرامش جامعه، براي آينده ملت ايران بسيار مهم است.

از دست تا شانه!

مهم ترین بخش از مراسم تنفیذ، قرائت حکم تنفیذ بود که به روال همیشگی باید توسط رئیس جمهور پیشین قرائت می شد؛امادر غیاب سید محمد خاتمی و سایر مقامات، این حکم برای اولین بار در تاریخ جمهوری اسلامی توسط رئیس دفتر آقای خامنه ای قرائت شد. حکمی که رهبر حکومت اسلامی در آن محمود احمدی نژاد را  مردی «شجاع و سخت کوش و هوشمند» خوانده و از آنچه که «رأی قاطع و بی سابقه مردم به محمود احمدی نژاد» تلقی شده تقدیر به عمل آورده و دلیل حمایت گسترده مردم را ویژگی های کارنامه چهارساله دولت دانسته است.

محمود احمدی نژاد نیز که در دوره گذشته تنفیذ خود، دست رهبری را بوسیده بود، این دوره، دست او را کنار زد و به جای آن شانه اش را بوسید. این در حالی بود که آیت الله خامنه ای به روال معمول، دست خود را پیش آورداما احمدی نژاد آن را کنار زدو شانه اش را بوسید. البته خبرگزاریهای دولتی و حامی کودتا ادعا کرده اند که احمدی نژاد سرما خورده بود!

در این مراسم احمدی نژاد ضمن سخنانی برخی کشورهای خارجی را متهم کرد که در جریان انتخابات و پس از آن در امور ایران دخالت کرده اند. وی گفت: «انگیزه این دولت ها از مداخله در امور ایران، جلوگیری از مطرح شدن الگوی جدید مردم سالاری الهی در سطح جهان بوده است.»

پیش از شروع مراسم نیز وزیر کشور دولت احمدی نژاد در سخنانی گفته بود: آزمون بزرگ انتخابات موجب برافتادن نقاب از برخي چهره‌ها و فشرده‌شدن صفوف ملت شد.

خواص مردود شدند

آیت الله خامنه ای بعد از تنفیذ حکم ریاست جمهوری احمدی نژاد، به شدت از معترضین به نتیجه انتخابات انتقاد کرد و گفت: اين انتخابات برخي خواص را مردود كرد و برخي جوانان هم كه با صداقت و سلامت وارد ميدان شده بودند در مواردي اشتباه كردند.

او مخالفان را به دو دسته تقسیم کرد : مخالفان عصبانی و زخم خورده که در چهار سال آینده به معارضه ادامه می دهند و منتقدانی که با نظام و رئیس جمهور دشمنی ندارند و باید دیدگاهها و نظرات آنها را مورد توجه قرار داد.

رهبر حکومت اسلامی با اشاره به وقایع بعد از انتخابات گفت: با مسجد ضرار و تقلید از امام بزرگواری که از عمق دل و جان غرق قرار بود، نمی توان این مردم آگاه را فریب داد. [مسجد ضرار از سوی گروهی  در مدینه ساخته شده بود  که بعدها به دستور پیامبر ویران شد.]

او سپس با تائید مجدد نتیجه انتخابات ۲۲ خرداد ماه ادعا کرد که «بسیاری از مردم» با «تسلیم شدن» در برابر قانون، «برندگان» این امتحان بزرگ هستند و کسانی‌که از بی‌اعتمادی مردم حرف می‌زنند، اگر از روی غرض‌ورزی نباشد، از روی غفلت است.

رضایت رسانه های کودتا

در حالیکه رسانه های دولتی و حامی کودتا با ابراز رضایت از مراسم تنفیذ و بازتاب آن در نشریات و روزنامه های بین المللی سخن می گفتند و ادعا میکردند که حکم تنفیذ احمدی نژاد در صدر اخبار شبکه های تلویزیونی جهان قرار گرفته است محتوای این خبرها و گزارش ها اما بیانگر نکته بینی دیگری بود. این شبکه ها نه مراسم تنفیذ، که عدم حضور مقامات بلند پایه و برگزاری این مراسم بدون توجه به اعتراضات مردمی را در صدر اخبار خود قرار دادند.

Advertisements

برچسب‌ها: , , , , , , , ,

3 پاسخ to “تفسیری جالب از مراسم تنفیذ : شکاف حکومت کامل شد”

  1. mosa Says:

    بیانیه جبهه ملی ایران به مناسبت چهاردهم مرداد؛ ریاست جمهوری احمدی نژاد غیرمشروع است
    در آستانه 14 مرداد، سالروز انقلاب مشروطیت جبهه ملی مردم با صدور بیانیه ای در تهران، ضمن دعوت مردم به “ادامه مبارزه و مقاومت در برابر استبداد” آنان را به شرکت مسالمت آمیز در اعتراضات فراخواند و تاکید کرد “مردم ایران امروز باید شاهد مراسم تحلیف فردی باشند که منصوب فرایند شمارش مخدوش آرای انتخابات و احراز کننده غیر مشروع مقام ریاست جمهوری است و بدین ترتیب جو ارعاب، اخافه، خشونت و کشتار جاری با این رویداد نامیمون رقم زده می شود.”

    در آغاز بیانیه جبهه ملی ایران با اشاره به اینکه “صد سال بعد از گذشت انقلاب مشروطیت و مبارزه برای آزادی و عدالت، مردم ایران هنوزبرای تحقق الفبای اولیه دموکراسی و آزادی با نظام استبدادی مذهبی در جدال می باشند آمده است: در زمانی که که نظام های استبدادی خودکامه حاکم بر اکثر جوامع بشری بودند و ارزش های انسانی برای حاکمان معنا و مفهومی نداشت و در فرایند جنگ ها سرنوشت سکنه کشور مغلوب غالبا در کشتارجمعی، یا اسارت جمعی و بردگی خلاصه می شد، مدیران و مدبران سرزمین ایرانی ما بنیانگذار نظم و نسقی جدید مبتنی بر همزیستی اجتماعی– فرهنگی، تساهل و سازگاری نژادی و آزادی مذهبی بودند. آئینی که در حدود یک هزار سال دوام داشت. اما پس از آنکه جامعه ایران در فراز و نشیب های سیاسی و اجتماعی در معرض تهاجم های پی در پی اقوام بادیه نشین و عشیره نشین قرار گرفت و مقهور نظام های استبدادی گردید، با مبانی دو فرهنگ متفاوت و ستیزه جو روبرو گردید : یکی مبتنی بر فرهنگ تک – بعدی و خودکفا و متعارض با فرهنگ چند بعدی ایرانی و نفی کننده و عقیم کننده ارزش های متفاوت آن، دیگری مبتنی بر فرهنگی نهیلیستی ( نیست گرایی ) که با مفاهیم همزیستی و همکاری بیگانه بوده و امنیت واقعی خود را در نابودی مخالفین جستجو می کرد.گو اینکه در گذر زمان اندیشمندان ایرانی به ویژه دیوانسالاران موفق شدند تا حدودی مهاجمان را به ارزش های اجتماعی و سیاسی خود فرهیخته سازند، ولی از سوی دیگر جامعه ایرانی وارث آئین ها و قوانین شوم و غیر انسانی حکام مهاجم از لحاظ مدیریت و اداره جامعه گردید. بطوریکه رویه و تصمیمات خودسرانه آنان به ویژه در امور کیفری مانند قتل عام، شکنجه، مکحول نمودن بینایی، قطع و جرح اعضای بدن و غیره اثرات خاص خود را در رویه و روش استبدادی حکام بعدی به ارث گذاشت.تاسف بارترآنکه از آغاز قرن نوزدهم که ایران عملا در طیف دیپلماسی، سیاسی و اقتصادی غرب و مظاهراستثماری آن قرار گرفت، حکام وقت به سبب اتصاف به سرشتی ژانوسی استبدادی و استعمار پذیری، بیش از پیش در ایفای وظایف ومسئولیت های ملی و تاریخی خود ناتوان و آسیب پذیر شدند. چنانکه در طول یکصد و سی سال حکومت استبدادی آنها، ناتوانی آنان در عرصه های گوناگون نه تنها منجر به از دست رفتن سرزمین هایی در شمال ارس و اترک، مشرق و جنوب شرقی و شمال غربی شد، بلکه در نیمه دوم قرن مزبور مجبور به پذیرش معاهدات تجاری مخرب اقتصاد داخلی و واگذاری امتیازات مشابه و رقابتی به دو قدرت استعماری زمان یعنی انگلستان و روسیه شدند.

    در ادامه این بیانیه می خوانیم: مجموعه این ناکامی ها و نافرجامی ها در عرصه های اقتصادی، سیاسی، نظامی و اجتماعی موجب گردید که نواندیشان، آزاد اندیشان، آگاهان و فعالان سیاسی برای برون رفت از نظام استبدادی و استعمار زده وقت، تغییر وضع موجود و استقرار قانون را به معنای روز خود تبلیغ و تجویز نمایند. روندی که زمینه ساز جنبش مردم ایران برای نیل به آزادی و عدالت خواهی گردید که فرآیند آن انقلاب مشروطیت و پیروزی آن شد. بی شک این رویداد در زمانی که در دو قاره آسیا و آفریقا فقط شش کشور ظاهرا مستقل ( ژاپن، چین، ایران، عثمانی، حبشه، لیبریا ) وجود داشت، از اهمیت خاصی برخوردار بوده واحتمالا بنحوی در انقلاب 1908 ترک های جوان و انقلاب مشروطه 1911 چین موثر بوده است .با اینکه دولت مشروطه تنها پس از یک سال با مشکلات، محدودیت ها و تحمیلات قدرت های استعماری از جمله عهدنامه 1907 ( ناظر به تقسیم ایران به دو منطقه تحت نفوذ )، استبداد صغیر، دوران فترت و بالاخره اشغال ایران در جنگ بین الملل اول مواجه گردید، ولی نمایندگان منتخب ملت ایران تا مجلس چهارم در حفظ و دفاع از منافع و مصالح جامعه ایران صادقانه کوشا بودند. دریغا که پس از اتمام جنگ بین الملل اول اگر چه نظم نوین جهانی در محدوده میثاق جامعه ملل به ویژه اصل آزادی تعیین سرنوشت مردم از یکسو و بروز انقلاب اکتبر روسیه از سوی دیگر به ویژه پس از نا فرجامی و ناکامی وقوع انقلاب کارگری در اروپا و چرخش از استراتژی انقلابی به استراتژی دفاعی و درون گرا بعد از 1919، که فضا را برای رشد و تحقق ارزش های مشروطیت فراهم نموده بود ولی جامعه ایران با کودتای استبدادی 1921 و استقرار مجدد حکومت استبدادی مواجه گردید. گواینکه در دوره بیست ساله نظام استبدادی اقداماتی در زمینه نوسازی جامعه انجام گرفت ولی نظام مشروطیت عملا تعطیل و آزادی مورد نظر ملت در محاق نظام استبدادی وقت قرار گرفت.اگرچه در طول جنگ بین الملل دوم و بعد از آن در مقاطعی به ویژه دوران سه ساله نهضت ملی کردن نفت، جامعه ایران از برخی اصول و مضامین آزادی از جمله آزادی بیان، قلم، مطبوعات، احزاب، تجمعات، و نقش فعال قوه مقننه بهره مند گردید اما نهضت ملی شدن صنعت نفت با تمام اثرات فراگیر داخلی و خارجی آن مقهور کودتای ننگین 28 مرداد گردید و بار دیگر استبداد در کسوت مشروطیت به حیات خود ادامه داد.دریغ و درد آنکه در زمانیکه ارزش های جهان شمول بشری مندرج در منشور ملل متحد، اعلامیه جهانی حقوق بشر، میثاق حقوق مدنی و سیاسی و میثاق حقوق اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی سر لوحه قوانین اساسی بسیاری ازکشورها قرار گرفته بود و در پرتو جنبش های استقلال طلبانه و آزادیخواهانه تعداد کشورهای مستقل آسیایی و آفریقایی از شش کشور به بیش از یک صد کشور افزایش پیدا کرده بود و مردم ایران که از فرایند مشروطیت استبداد زده به رنج و درد آمده بودند برآن شده بودند که در پرتو جنبش همگانی 1357 نظم نوینی را بر اساس آزادی، مردم سالاری و حکومت قانون بنا نمایند، ولی غافل از اینکه این انتظارات دولت مستعجلی بیش نبود واز درون و لابه لای حوادث پیش آمده چون گروگان گیری، جنگ تحمیلی هشت ساله و غیره استبداد مذهبی با تمام ویژگی هایش در مقام چالشگری نسبت به حقوق بشر و آزادی های اساسی برآمد. جویندگان مردم سالاری و حکومت قانون یا به حاشیه رانده شدند و یا در زندان ها جای گرفتند و برخی نیز مجبور به جلای وطن گردیدند و اسف بارتر اینکه اصلاح طلبان و طالبان تغییرات مسالمت آمیز برخاسته از دورن همین نظام مذهبی نیز بتدریج سرنوشتی مشابه غیر خودی های اعلام شده پیدا نمودند.

    این بیانیه سپس با اشاره به انتخابات اخیر ریاست جمهوری در کشور، از این سخن می گوید که:مردم ایران با صد سال تجربه پای صندوق رفتن حضور در انتخابات دهمین دوره ریاست جمهوری را امری ضروری برای رفع نا بسامانی ها و نارسائی های موجود در امور داخلی و خارجی و پایان دادن به ادامه وضع موجود تشخیص دادند و به این امید که با شرکت درانتخابات به این مقصود مهم دست می یابند در آن شرکت نمودند.غافل از اینکه فرآیند انتخابات مورد بحث از قبل بنفع نامزد مورد نظر نظام که شکستش قطعی بنظر می رسید تنظیم و مهندسی شده بود و به طرزی ناشیانه، عجولانه و نابخردانه پیروزی کاندیدای نظام حاکم اعلام شد. وقتی حکومت انحصار طلب و تمامیت خواه با اعتراض آرام، مسالمت آمیز، قانونمند و متمدنانه میلیونی مردم روبرو می گردد به اقتضای طبیعت استبدادی اش در مقام سرکوبی معترضان قانونمند برآمده به ضرب و شتم، زندان، شکنجه و کشتار آنان دست می یازد. اقداماتی که نه تنها انزجار داخلی بلکه اعتراض و انتقاد جهانی را در پی داشته است. شگفت آنکه در آستانه روز 14 امرداد که یاد آور روز غرور آفرین پیروزی انقلاب مشروطیت و فداکاری های شهدای راه آزادی و عدالت است، مردم ایران پس از گذشت یک صد سال از این وریداد هنوز برای تحقق الفبای اولیه آزادی و دموکراسی با نظام استبدادی مذهبی روزدر مبارزه هستند. آنهم در شرایطی که خواست ها، درخواست ها، و استدلال های مسالمت آمیز و قانونمند آنها با واکنش های خشونت آمیز مواجه می شود. اسف بارتر اینکه درآستانه روز 14 امرداد که یاد آور پیام آزادی و آزادگی پدران آنهاست و ظاهرا می بایست با شادمانی و شادی برگزار گردد، مردم ایران باید شاهد مراسم تحلیف فردی باشند که منصوب فرایند شمارش مخدوش آرای انتخابات و احراز کننده غیر مشروع مقام ریاست جمهوری است و بدین ترتیب جو ارعاب، اخافه، خشونت و کشتار جاری با این رویداد نامیمون رقم زده می شود. غافل از اینکه مردم ایران با الهام و پیام برگرفته از ندای آزادی و عدالت خواهی پدران خود در یک صد سال گذشته و با اعتقاد و پای بندی به ارزش های جهانشمول حقوق بشر و آزادیهای اساسی و تعهدات بین المللی ناشی از آن، قویا در راه تحقق آزادی و مردم سالاری کوشا بوده و برآن هستند که جنبش آزادیخواهی را به سر منزل مقصود یعنی استقرار دموکراسی و حقوق بشر و حکومت قانون برسانند.

    در پایان این بیانیه، جبهه ملی ایران ضمن تاکید بر لزوم “همبستگی هر چه بیشتر صفوف کنشگران آزادی و مردم سالاری” آنها را به “ادامه اعتراضات آرام و مسالمت آمیز برای پایان دادن به وضع خفقان آور موجود و مظاهرغیرانسانی آن” فرا خوانده و از این باور گفته است که “رودهای کوچک و متفرق مقاومت و مبارزه مردم سرانجام چون سیل به دریای خروشان آزادی می پیوندند.”

    http://bdaar.wordpress.com/2009/08/04/%da%86%d9%87%d8%a7%d8%b1%d8%b4%d9%86%d8%a8%d9%87-9%d8%b5%d8%a8%d8%ad-%d8%a8%d9%87%d8%a7%d8%b1%d8%b3%d8%aa%d8%a7%d9%86/

  2. milad Says:

    در این مراسم احمدی نژاد ضمن سخنانی برخی کشورهای خارجی را متهم کرد که در جریان انتخابات و پس از آن در امور ایران دخالت کرده اند. وی گفت: “انگیزه این دولت ها از مداخله در امور ایران، جلوگیری از مطرح شدن الگوی جدید مردم سالاری الهی در سطح جهان بوده است.”
    لابد ادعا دارخ که با امام زمان ادعا داره که از الگوی جدید مردم سالاری «الهی» صحبت میکنه!

  3. milad Says:

    میخواستم بنویسم که لابد با امام زمان رابطه داره که از الگوی جدید مردم سالاری»الهی» خبر داره!
    که اشتباه تایپ کردم .

پاسخی بگذارید

در پایین مشخصات خود را پر کنید یا برای ورود روی شمایل‌ها کلیک نمایید:

نشان‌وارهٔ وردپرس.کام

شما در حال بیان دیدگاه با حساب کاربری WordPress.com خود هستید. بیرون رفتن / تغییر دادن )

تصویر توییتر

شما در حال بیان دیدگاه با حساب کاربری Twitter خود هستید. بیرون رفتن / تغییر دادن )

عکس فیسبوک

شما در حال بیان دیدگاه با حساب کاربری Facebook خود هستید. بیرون رفتن / تغییر دادن )

عکس گوگل+

شما در حال بیان دیدگاه با حساب کاربری Google+ خود هستید. بیرون رفتن / تغییر دادن )

درحال اتصال به %s


%d وب‌نوشت‌نویس این را دوست دارند: